Meld u aan!

Er wordt geloot voor een plaats op alle vier gymnasia. Er zijn 661 kinderen aangemeld voor 540 plaatsen.

Bent u ook ouder van een kind dat uitgeloot kan worden op een van de Amsterdamse gymnasia? Doe mee met ons comité en meld u hier aan! Wij houden u dan op de hoogte.

Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots, u heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

Gymnasiumvooriedereen
Visit this group

Enquête

Loten voor een categoraal gymnasium? Geef uw mening:
 
De mislukte garantieregeling

(Dit artikel is geschreven in maart 2008) 

De vier categorale gymnasia hebben al enige jaren een vorm van samenwerking om het teveel aan aangemelde leerlingen onderling te verdelen. Wij hebben dat hier altijd het "convenant" genoemd, maar dat was een benaming die blijkbaar meer in de volksmond leefde dan een werkeliijk bestaande naam. De gymnasia zelf hebben het over een "garantieregeling:" een garantie dat alle aangemelde kinderen een plekje op één van deze vier gymnasia zouden kunnen vinden. Dus passen wij dit stukje wat dit betreft aan.

Toen aan het begin van de eeuwwisseling de toestroom naar de Amsterdamse categorale gymnasia te groot begon te worden besloten de drie categorale gymnasia Vossius, Barlaeus en St. Ignatius de handen ineen te slaan. Het loten stuitte op grote weerstand en het verschijnsel dat ouders hun uitgelote kinderen naar gymnasia in andere gemeentes moesten brengen was maatschappelijk onverdedigbaar.

De garantieregeling hield in dat de gymnasia zouden samenwerken om alle kinderen te kunnen plaatsen door in jaren met overaanmeldingen afwisselend extra klassen te vormen. Het is, stellen de betrokken scholen, nooit meer dan een mondelinge afspraak geweest.

Daarnaast werd in 2005, na grote druk van de VVD en D66 in de gemeenteraad, het gemeentebestuur eindelijk overtuigd om een nieuw categoraal gymnasium te starten dat er in 2006 ook kwam. In dat jaar begon ook het Cygnus (Pieter Nieuwland College) als 5e nieuwe, min of meer categorale, gymnasium. In 2008 verhuist het 4e Gymnasium naar een nieuw gebouw met meer capaciteit, en kan het daardoor zelfs vijf eerste klassen starten.

Toch tekorten

Maar die extra capaciteit is ook weer volgelopen. De toestroom blijft hoog en de categorale gymnasia zouden weer maatregelen moeten nemen zoals meer kinderen in een klas of overloopgebouwen voor extra klassen om de stroom op te kunnen vangen. Hoewel de garantieregeling daartoe dwingt is de wil om dat te doen er blijkbaar niet meer. De (inmiddels) vier gymnasia hebben daarom de regeling op een handige manier aangepast. De verplichting om alles te doen om de aangemelde kinderen te plaatsen op een van de gymnasia is aangevuld met de zinsnede "mits er voldoende plaats is". Op de informatiedagen is ook gezegd, dat hebben we kunnen horen: een garantie geven we niet meer.

Daar wringt de schoen. Wat het zinnetje inhoudt wordt duidelijk als we ontleden. De afspraak om overaangemelde kinderen onderling te herplaatsen en zo de uiterste best te doen om alle aangemelde kinderen te plaatsen, houdt natuurlijk in dat de gymnasia die plaatsen zullen scheppen. Maar nu komt er dus bij: mits er voldoende plaatsen zijn. 

Een paradox die lachwekkend zou zijn als het niet zo triest was. De gevolgen zjn dit jaar meteen duidelijk. Dat zinnetje is de ontsnappingsclausule geworden waardoor de scholen zich in 2008 weer kunnen ontrekken aan de problematiek. Het blijft dit jaar niet bij loten om te herverdelen, een aantal kinderen zal überhaupt niet geplaatst kunnen worden. Het Barlaeus, de school die de meeste overaanmeldingen heeft gekregen, heeft de ouders laten weten dat na uitloting hun kinderen niet meer terecht kunnen op de categorale gymnasia.

De vier gymnasia werken ook opzichtig niet meer samen. Elk gymnasium gaat op de eigen manier om met de overaanmeldingen: ook het Ignatius en Vossius hebben er teveel, zij het minder teveel dan het Barlaeus. Zij gaan zelf de extra toestroom opvangen, en laten het Barlaeus met haar probleem zitten.

De conclusie is duidelijk. De garantieregeling bestaat niet meer, en slimme kinderen die naar een categoraal gymnasium willen zijn aan hun lot overgeleverd.

 

Reacties
Toevoegen
Svaaa  - loting??   |2008-09-25 17:28:06
...
Misschien is het een idee om toch die lotingscriteria onder de loep te nemen. Alle inschrijvingen eender behandelen is misschien namelijk niet echt eerlijk.
Bijv. ons geval: Ik woon naast het Barlaeus, al m'n hele leven. Ik heb daar zelf mijn voortgezet onderwijs genoten, evenals de moeder van mijn kinderen. Nu is het dan zover dat onze kinderen een middelbare school kiezen en dat zij misschien vanaf de Weteringschans zullen moeten reizen naar de rand van de stad of een andere gemeente. Da's toch niet leuk of efficient? Of toch eerlijk?
Hoe gaat dat reizen eigenlijk, kan je dan ook de NZ-lijn pakken?
In afwachting,
sva
Simone  - soms gaan dingen niet zoals iedereen wil   |2008-05-29 10:58:44
Loten is een fenomeen waarbij helaas mensen uitgeloot worden. Scholen hebben een beperkte capaciteit en in het geval van de cat. gymnasia is de kleinschaligheid een van de essentiele beleidspunten. Daarnaast hebben veel scholengemeenschappen een gymnasiale afdeling van uitstekende kwaliteit.
Voor mij is de cruciale vraag: waarom is de toestroom op cat. gymnasia zo hoog en is die toestroom op de gymn. afdeling bij scholengemeenschappen een stuk lager?
Gymnasiaal onderwijs volgen kan in de stad: is echt geen probleem. Er is plaats genoeg.
En ik denk ook dat sommige zaken in het leven niet gaan zoals je zou willen. Dat is in deze maatschappij een haast onbekend iets geworden. De acceptatie van uitloting op een school is oveigens meestal ook een probleem van de ouders en veel minder van het kind. Het blijkt dat kinderen sie uitgeloot waren, erg tevreden worden op de andere school en na een jaar niet meer willen switchen. Hoe gefubdeerd was die eerste wens dan?
het Hervormd Lyceum West   |2008-04-08 22:40:31
Van het Hervormd Lyceum West

Ook wij hechten zeer aan een goede gymnasiumopleiding en vinden dat kinderen die de capaciteiten hebben en daarvoor gemotiveerd zijn, de kans moeten krijgen deze mooie opleiding te volgen. Al ruim 50 jaar biedt onze school in Amsterdam West een goede gymnasiumopleiding. Het is een kleine afdeling van de school die in de aparte Vwo-vleugel is gehuisvest.
Gezien de enorme behoefte en het tekort aan plaatsen in Amsterdam, heeft het HLW besloten om, indien minstens 15 aanmeldingen, komend schooljaar een speciale gymnasiumklas te starten met eenzelfde lesprogramma als categorale gymnasia. Latijn en Klassieke vorming vanaf de eerste klas.
Wij hebben een uitstekend gekwalificeerd docentencorps, een niet te grote school met veel persoonlijke aandacht voor de leerlingen en een rijke traditie wat betreft culturele activiteiten, excursies en studiereizen (de gymnasiumleerlingen maken een reis naar Rome).
De samenstelling van de leerling-populatie op onze school is anders dan die op de categorale gymnasia, wij ervaren de multiculturele achtergrond echter als een verrijking voor alle leerlingen en docenten.
Wellicht bestaat straks bij de uitgelote kinderen en hun ouders de behoefte aan een klas waarin voor hen allemaal een plek is. In de reacties lazen wij dat sommigen onder u dit initiatief al noemden als alternatief.
Wilt u meer informatie, neemt u dan contact op met de rector van de school, mevrouw. drs. Carla Neijts.
Gerrit van Peursem  - loten voor geneeskundestudie   |2008-04-03 09:57:02
Ik wacht op de actiegroep die gaat strijden voor het recht om geneeskunde te gaan studeren aan de universiteit van eigen keuze.
Mike Ackermans   |2008-04-03 18:29:04
Ha! Daar was het wachten op... Numerus fixus is ook al zoiets. Maar er zijn helaas grote verschillen, Gerrit met de situatie die hier wordt aangekaart. De belangrijkste is wel: de leerplicht en de grondwettelijke taak van de overheid om voor die groep burgers voldoende onderwijs aan te bieden. Helaas bestaat die plicht niet voor tertiair onderwijs. Waar bepaalde opleidingen bovendien peperduur zijn en de overheid die dat financiert altijd de vraag van de arbeidsmarkt volgt.
Marisca  - loten voor geneeskunde   |2010-03-04 13:45:42
Ik weet niet hoe oud je bent en hoe urgent je belang nu is, maar ik zou gewoon maar vast meningen polsen en mensen organiseren. Ik vind dat reizen voor studie tot een absoluut minimum moet worden beperkt. Het is je reinste verspilling van levenstijd en energie(bronnen).
Marisca  - loten voor geneeskunde   |2010-03-04 13:50:15
Oh en dan heb ik het nog niet eens gehad over het onnodig groot gemaakte probleem van de huisvesting. Dan moet je wel bereid zijn om langer thuis te blijven wonen... ha ha. Het scheelt ook reiskosten etc etc.
Martin  - dit jaar verdelen   |2008-03-31 22:17:18
Ik ben het helemaal eens met de vorige schrijfster. Om twintig kinderen, uit een totaal van zo'n 600 (3 PROCENT!!)die naar een categoriaal gymnasia wilden, op dit late moment 'op straat' te gooien, zou tragisch zijn.

We leven in stadsdeel Centrum. Mij werd gezegd door de rectoren van zowel het Barlaeus als het 4e gymnasium dat ze weliswaar geen formele garantie konden geven, maar geen van beide kon zich voorstellen dat een uitgeloot kind geen plek zou krijgen op het 4e.

Het argument van het Barlaeus tegen het opnemen van een paar extra kinderen per klas, is niet dat de eerste klas te vol wordt, maar misschien de tweede, volgend jaar. Dat lijkt me echter een tamelijk vage reden om een crisis in het leven te roepen.

Tot slot, mijn zoon heeft een citoscore van 550. Als je de citotoetsscore gebruikt als een kwalificatie voor een categoriaal gymnasium, dan is een drempel van 544, 545, of 546 min of meer abitrair. Een langetermijnoplossing is een toename van het aantal categoriaal gymnasiumplekken, plus het jaarlijks aanpassen van de drempel aan het aantal beschikbare plaatsen.
mirjam  - verdelen   |2008-03-31 14:56:22
daar ben ik mee eens, al vind ik wel dat het barlaeus ook over de brug moet komen. het is wat al te makkelijk gedacht dat de andere gymnasia de overaanmeldingen moeten opvangen - desnoods door een gang naar de rechter. Als het Barlaeus de 5 klassen met 2 leerlingen extra vult (net als het Ignatius), blijven er nog 10 leerlingen over. Twee kunnen naar het 4e, en de resterende 8 kunnen dan misschien verdeeld worden over de resterende gymnasia? Is het Cygnus helemaal geen optie? Maar goed, de kinderen van het Amsterdams Lyceum hebben hier niets aan natuurlijk.
marielle  - toch witte vlucht dus   |2008-03-31 12:37:51
dus toch witte vlucht... op het gymnasium van het hervormd lyceum west zul je juist weinig allochtone kinderen vinden (grootste voorspeller van schoolsucces is de sociaal economische achtergrond van de ouder). Goed, de school al geheel wel, maar hoe erg is dat?
Overigens heeft het st. nicolaas ook gymnasium (hele witte school) en het spinoza ook.
Verder biedt het Cartesius de mogelijkheid tot overstappen naar het 4e het tweede jaar.

Kortom, er zijn wel degelijk plekken, maar ik denk dat toch veel ouders (ook al willen ze het niet toegeven) kiezen voor een 'kleine witte' school.

Maar goed, neemt niet weg dat dit allemaal niet nodig zal zijn als de 4 gymnasia om de tafel zouden gaan zitten en de uitgelote leerlingen 'verdelen'. Ook het vierde heeft nog een paar plekjes, en het barlaeus heeft 2 plekjes extra (door kinderen die na het toetsen zijn afgevallen). Er blijven dus minder kinderen over, en die kunnen volgens mij best worden geplaatst.
Barbara Lin  - nog even dit   |2008-03-28 23:52:00
We kunnen onze kinderen natuurlijk altijd nog kwijt op 'de Nieuwe School' à 18.300 euro per jaar. Kleinschalig, individuele aandacht, lekker elitair, binnen de grachtengordel en plek zat. Wat doen we nou moeilijk?
Angelique de Haan  - nog even dit   |2008-03-30 22:36:36
Weet ik eigelijk ook niet, Hahahaha.
En serieus!! Wij zijn wezen kijken op het Hervormd Lyceum West en eerlijk gezegd zag dit er niet verkeerd uit,echter waar Barbara het over heeft is beslist waar. Bovendien heb ik er toch wat moeite mee om mijn kind onder te brengen op een school waar slechts 4% van de leerlingen westers is.
Ivette  - nicolaas lyceum   |2008-03-31 08:51:01
Is het Nicolaas Lyceum geen optie?
Weliswaar een scholengemeenschap, maar wel een met een gymnasium
Jolanda  - extra gymn. klas/ wie gaat mee?   |2008-03-28 19:39:29
Schrikken is dat, die vollopende gymnasia + scholen met gymnasiumklassen! (ík schrok toen ik het doorkreeg) Met een hoop uitgelote kinderen wordt dat dringen.... Er is de mogelijkheid een extra gymnasiumklas op te richten. Het HERVORMD LYCEUM WEST is daartoe bereid! Dáár kunnen dus in één keer veel kinderen opgevangen worden, ook volgende jaren! (want de trend zal nog wel doorzetten, ik signaleer ook steeds vollere basisscholen). We kunnen onze kinderen als kennismaking al een dagje laten meedraaien vindt de directeur. Wie wil deze mogelijkheid verkennen??
Barbara Lin  - Re; Jolanda   |2008-03-28 23:31:30
Leuk dat je dat uitgezocht hebt. Het punt is dat er dan een hele klas een gedemotiveerde start heeft omdat ze met z'n allen op een school zitten die niet in hun eigen top 3 zat. Daar is lastig mee te dealen als je ook nog moet puberen tussendoor. Bovendien heb je dan te maken met leerkrachten die op een dag op verschillende niveau's lessen moeten aanbieden. Daar zit dus het klimaatverschil tussen een categoraal gymnasium en een gymnasium afdeling. Een leerkracht die zich de hele dag op maar op 1 niveau hoeft te concentreren, zal daar meer verdieping in aan kunnen brengen. Heel gewoon omdat er geen energie gaat zitten in het voortdurende geswitch tussen verschillende niveau's en lesmethoden.
Sasja  - docenten tekort   |2008-03-26 10:25:50
Ik geloof niet dat er een tekort aan goede docenten is, veel leraren op de huidige scholengemeenschappen zouden een moord doen voor een baan op een leuk gymnasium. En ik geloof dat er in een stimulerende omgeving meer dan genoeg docenten zouden floreren. Ik kreeg ook niet de indruk dat het 4e gymnasium nou zo'n moeite had met het vinden van goede docenten. Er is klaarblijkelijk ruimte voor nieuwe gymnasia zowel in Amsterdam als rondom Amsterdam. Gezien ook de gymnasia in Haarlem en Velsen overvol zitten. Maar ja..wie gaat dat organiseren?
Angelique de Haan  - Leraren tekort   |2008-03-26 16:28:18
Inderdaad goede vraag : wie gaat dat organiseren. In Badhoevedorp was een aantal jaar geleden een actie groep die heeft geprobeerd om middelbaar onderwijs in Badhoevedorp te krijgen. volgens het college van B & W van de Haarlemmermeer was dit niet nodig omdat de omliggende gemeentes voldoende plaatsen zouden hebben. Dit is een jaar of 4 geleden, je vraagt je dus af wat voor prognoses er toch worden gebruikt bij dit soort onderzoeken. Erg jammer want bijvoorbeeld Badhoevedorp ligt zeer centraal t.o.v Amsterdam ,Haarlem ,Hoofddorp enz. Maar wie weet word de politiek nu een beetje wakker geschud.
marielle  - hoge cito   |2008-03-26 08:52:45
Daar los je mijnsinziens het probleem ook niet mee op. Een hoge Cito is geen garantie voor succes op een gymnasium, en de verschillen tussen een 545 en 550 score zijn erg klein. Bovendien zijn er veel kinderen die speciaal voor de CITO bijles krijgen in het maken van een CITO, en op die manier krijg je een hogere score (vergelijkbaar met het oefenen met IQ test). Zouden deze kinderen dan eerder voorang hebben dan kinderen met een 545 score? En wat te denken van faalangstige kinderen? Veel hoogbegaafde kinderen scoren op testen minder goed dan ze kunnen bijvoorbeeld, dan is het juist fijn dat het schooladvies ook meetelt. Motivatie is net zo belangrijk (in combinatie met het juiste schooladvies en een voldoende aansluitende CITO natuurlijk)!
sarein  - docenten tekorten   |2008-03-25 17:02:28
fijn alle suggesties, maar hoe zit het met het vinden van goede docenten? dat lijkt me bv. als er meer en meer klassen moeten komen, een groot probleem eerlijk gezegd. Ik vind: hoge cito, meteen plaatsen: talentvolle leerlingen die moeten gekoesterd worden, gezien het feit dat al het talent uit ned. verdwijnt.
marielle  - opvangen   |2008-03-25 15:02:36
en wat betreft dat opvangen, ik vind eerlijk gezegd ook dat het Barlaeus, juist omdat ze sit jaar minder overaanmeldingen hebben, zelf zorg moet dragen voor deze groep kinderen. In het verleden heeft het Vossius al een extra klas gemaakt, en het vierde maakt ook een extra klas. Waarom kan het Barlaeus dit jaar die 20/24 leerlingen niet binnen de eigen school plaatsen? Helemaal omdat dit juist dde leerlingen zijn die echt voor het Barlaeus hebben gekozen (en volgens de conrector op de open dag moest je echt kiezen voor de school die je het leukste vond, en niet 'calculerend' te werk gaan bij het inschrijven).

En waarom heeft Amstelveen eigenlijk geen categoriaal gymnasium? Weet iemand dat?
mirjam  - opvangen   |2008-03-25 23:06:53
helemaal mee eens.
Verder zou de actie zich in de eerste plaats moeten richten op de gemeentepolitiek, die al jaren te weinig actie onderneemt en het min of meer aan de scholen overlaat om met oplossingen te komen. Het is niet moeilijk om uit te rekenen hoeveel kinderen elk jaar doorstromen naar het voortgezet onderwijs, en het is ook niet lastig om te voorspellen waar eze kinderen naar toe gaan. Daar kun je het leerlingvolgsysteem en de entreetoets voor gebruiken.
marielle  - buitenaf/opvangen   |2008-03-25 14:49:01
De keuze voor een categoriaal gymnasium is ook heel persoonlijk, en als je in amstelveen woont moet je ook kunnen inschrijven, maar het blijft krom dat de amstelveense scholen wel die voorang verlenen aan 'hun' leerlingen. Ook het feit dat je als ouder uit amstelveen dubbel mag inschrijven geeft meer rust, uitloting betekend dan in ieder geval een plekje op een gymnasium (weliswaar niet categoriaal, maar wel een plek).

Het lijkt een beetje oneerlijk dat ik straks geen plek heb voor mijn kind in mijn stad op een school waar ik 200 meter vanaf woon, en zij misschien naar buiten de stad moet.
Ik gun het heus wel mensen van buiten de stad, maar denk wel dat er eens goed gekeken moet worden naar het huidige beleid. Er wordt verontrustend gesproken over de 'vlucht' VMBO'ers naar buiten de stad, maar zoor de gymnasten is die extra reistijd en belasting blijkbaar geen probleem.
mirjam  - opvangen   |2008-03-25 10:03:19
moeten de andere categorale gymnasia dan ieder jaar de uitgelote kinderen van het barlaeus opvangen? ik vind het goed dat het vossius, ignatius en 4e gymnasium de overaanmeldingen zelf opvangen. het barlaeus heeft ieder jaar een fors aantal overaanmeldingen, dit jaar overigens 30 minder dan vorig jaar. moeten de andere scholen dan blijven groeien?
marielle  - Aanmeldingen van buitenaf   |2008-03-25 08:53:40
Ik kan me heel goed voorstellen dat ouders met kinderen uit Badhoeverdorp zich aanmelden,omdat daar gewoon geen VO is. Maar in Amstelveen staan uitstekende scholen met gymnasium, en eerlijk gezged begrijp ik dan ook niet zo goed waarom je als ouder je kind naar Amsterdam laat gaan.
De loting zou moeten worden gewogen, mensen die aanmelden uit amstelveen of haarlem zouden daarbij minder zwaar moeten wegen, kinderen uit Amsterdam moeten voorang krijgen. Als je informeert op scholen in Amstelveen (want die optie is aanwezig als je kind wordt uitgeloot) krijg je te horen dat kinderen uit Amstelveen zelf voorang hebben.
Weging op basis van Cito vind ik tricky, omdat er ook kinderen zijn die uitstekend scoren op entree en raporten, en door faalangst ed slechter scoren op CITO.
Erg jammer dat de Amsterdamse politiek zich wel bezighoud met de 'witte vlucht' van VMBO'ers naar buiten de stad, maar niet met de gedwongen gang van gymnasten naar buiten de stad.
Angelique de Haan  - Re: aanmeldingen van buitenaf   |2008-03-25 13:52:45
In ons geval is de belangrijkste reden om voor Amsterdam te kiezen eenvoudigweg omdat Amstelveen geen categoriaal gymnasium heeft. Ook is Amsterdam voor ons dichterbij,verder ben ik zelf een geboren amsterdammer en ik zie niet in waarom ik mijn kinderen niet in amsterdam op school zou kunnen doen alleen omdat ik daar nu niet meer woon. Als ik het maar begrijp dan.
Rogier Kiers  - Ook voor de komende jaren!   |2008-03-24 14:54:03
De druk op vrijwel alle middelbare scholen zal de komende tijd hoog blijven, want zelfs de huidige basis scholen in het centrum barsten uit hun voegen.
Dus ook voor de nabije toekomst zal er uitbreiding moeten plaats vinden. Want de golf van dit jaar is nog maar een begin, en zal alleen maar groter worden, dus de komende jaren blijven de problemen op deze schaal aanhouden. En van kiezen is dus geheel geen sprake, al wordt dit nog steeds geschreven en verteld.
Mike Ackermans  - Herverdelen ja, uitsluiten: nee!   |2008-03-24 12:30:14
De (categorale) gymnasia weten dat zij een regionale functie hebben. Ze werven trouwens ook actief kinderen in achterstandswijken in de stad, zoals west en zuidoost, en krijgen daar ook subsidie voor (LeerPlusPlan).
Allemaal prima, maar het schept verplichtingen! Indien sommige scholen populairder zijn dan anderen is loten om aanmeldingen te herverdelen te billijken. Maar kinderen uitsluiten van dit onderwijs, of ze nu in Amsterdam wonen of in de regiogemeenten, is ontoelaatbaar. Dan moet de capaciteit omhoog!
Carola Hageman  - kinderen buiten Amsterdam   |2008-03-24 11:21:09
Kinderen uit Abcoude of Badhoevedorp hebben geen keus en moeten zich inderdaad in Amstdam kunnen inschrijven. Maar er komen ook veel kinderen uit Amstelveen; die kunnen zich op meerdere scholen aanmelden terwijl Amsterdammers dat niet kunnen. De beste selectie is uiteindelijk de citoscore. Bv boven 548: garantie op plaatsing.
Angelique de Haan  - kinderen van buiten Amsterdam   |2008-03-23 15:03:06
Spijtig dat moeder en vader er zo over denken. Wij uit Badhoevedorp (ja dus buiten Amsterdam) hebben echter helaas geen keus daar wij niet de beschikking hebben over enige vorm van voortgezet onderwijs in Badhoevedorp. Was het maar waar!!!! Waar moeten onze kinderen heen dan? Amsterdam is toch het dichtste bij!
En ook onze kinderen hebben recht op onderwijs op een zelfstandig gymnasium.
moeder  - kinderen van buiten amsterdam   |2008-03-22 17:51:01
dag, ik ben het in grote lijnen eens met mike, maar: ik zou het nog verder toe willen spitsen: op dit moment zijn er veel ouders die fijn buiten de vieze, drukke stad amsterdam wonen, maar: hun kind wel inschrijven op bv. het Barlaeus, of Vossius. Pak dat eens aan, dat kinderen uit amsterdam voorrang krijgen. Wij, de ouders dealen met de vieze lucht, maar er zijn Amsterdamse leerlingen, die naar Alphen aan de Rijn reizen iedere dag, omdat ze uitgeloot zijn. dat is toch van de gekken.
vader  - kinderen van buiten amsterdam   |2008-03-22 21:14:56
eens met de moeder over kinderen van buiten a'dam. bovendien hebben we als bewoners van a'dam niet alleen te maken met groten steden problematiek maar betalen we ook belastingen, waarme we dus ook voor ons onderwijs betalen. je wordt er rechts van meneer asscher...
Schrijf uw reactie
Naam:
Email:
 
Onderwerp:
 

3.20 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."