Meld u aan!

Er wordt geloot voor een plaats op alle vier gymnasia. Er zijn 661 kinderen aangemeld voor 540 plaatsen.

Bent u ook ouder van een kind dat uitgeloot kan worden op een van de Amsterdamse gymnasia? Doe mee met ons comité en meld u hier aan! Wij houden u dan op de hoogte.

Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots, u heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

Gymnasiumvooriedereen
Visit this group

Enquête

Loten voor een categoraal gymnasium? Geef uw mening:
 
Barlaeus loot niet

Na het Amsterdams gaat nu het Barlaeus zijn eigen weg? Waarom moeten ouders van kinderen aangemeld op andere scholen via de site van het Barlaeus lezen dat ze eventueel achter het net gevist hebben?  Bij www.barlaeus.nl staat een triomfantelijk stuk: 

Barlaeus loot niet!

Op de vier gymnasia heeft zich ten opzichte van de geplande capaciteit een grote overaanmelding voorgedaan.

In de afgelopen jaren is de vraag naar plaatsen op de categorale gymnasia enorm gegroeid, met als gevolg dat zij een omvang bereikt hebben tot (soms meer dan) de maximale capaciteit van gebouw en organisatie.

In 2005 is door het Barlaeus, het Ignatius en het Vossius - samen met het Cartesiuslyceum - het 4e Gymnasium opgericht. Op dit moment is het 4e Gymnasium opgebouwd tot en met het vierde leerjaar en dus nog niet volgroeid.

Naast deze structurele uitbreiding is er in de afgelopen jaren ook incidenteel capaciteit uitgebreid. Zo is twee jaar geleden door het Vossiusgymnasium een extra klas genomen. Vorig jaar is door het 4e Gymnasium één klas meer gemaakt en heeft het Ignatius de klassen vergroot. Gezien de verbouwingsperikelen kan het Ignatius dit jaar geen extra leerlingen meer aannemen. Ook het 4e gymnasium kan in het licht van de doorgroei geen extra klas maken. Alleen het Barlaeus zal dit jaar een extra klas formeren en niet loten. Daarmee hebben de samenwerkende gymnasia een maximale inspanning geleverd om het probleem op te lossen. Uiteindelijk is het fenomeen van de overaanmelding op de categorale gymnasia een zorg voor het gehele Amsterdamse VO-veld. De gymnasia zijn uiteraard bereid om met andere schoolbesturen te werken aan een oplossing voor dit vraagstuk.

Als het Barlaeus een klas erbij kan vormen, waarom kunnen het 4e en het Ignatius dat niet ook? Zes klassen van 30 zou iedereen uit de brand helpen. Als het Barlaeus net na de sluiting van de inschrijving kon laten weten dat er een klas bij kan, had ze dat ook eerder bekend kunnen maken. Dan hadden ouders een realistischer keuze kunnen maken. 

Reacties
Toevoegen
Anoniem  - Probleem is veel groter   |2009-03-16 20:13:42
Ik ben het helemaal met de schrijver voor mij eens. Ik snap dat ouders boos zijn omdat ze hun kinderen niet de school van hun keuze kunnen sturen. Voor de kinderen zelf is het misschien nog veel erger. Die bezoeken weken achter elkaar alle open dagen en kiezen dan de school waar zij zich het prettigst voelen. Veel van die gymnasiumkinderen hebben al acht jaar achter de rug waarbij ze vaak de slimsten van de klas zijn en uit ervaring (van mijzelf en van mijn zoon, die vorig jaar een plek op het Barlaeus kreeg) weet ik dat het fijn is om in een klas te zitten met slimme kinderen op een school die het beste uit die kinderen wil halen. Dat betekent niet dat die kinderen slechter af zijn op bijvoorbeeld de vwo- of gymnasiumafdelingen van andere scholen, maar zielig is het wel als je eindelijk als kind de keus hebt voor een school en je vervolgens naar een school moet waar je misschien niet eens op de open dag bent geweest. De boosheid van alle ouders hier zou zich echter op de gemeente moeten richten en niet op de overvolle gymnasia. De bevolking van Amsterdam is veranderd in de afgelopen jaren. Het kan heel goed zijn dat hoogopgeleide ouders met slimme kinderen minder vaak de stad verlaten dan vroeger. Het kan ook zijn dat meer ouders en kinderen er niet voor terugschrikken om het beste onderwijs op te eisen.
Ik denk ook dat het probleem de komende jaren inderdaad groter zal worden. Zelfs het relatief nieuwe Cygnus gymnasium begint uit zijn voegen te groeien. Een stevige lobby naar de gemeente helpt misschien niet deze lichting kinderen, maar hopelijk wel de volgende. Ik hoop dat iemand van de gemeente dit leest en denkt: jottem, ik ga eens een nieuw gymnasium oprichten!!!
Anoniem   |2009-03-14 18:17:32
Ook jammer dat het Barlaeus de dagen voor dit bericht op de site had gezet dat ze wel zouden loten en kinderen verzochten hun inschrijving terug te komen halen. Er zijn er inderdaad woensdag een aantal vertrokken waardoor ze mooi hun klassen op aantal hadden. Deze kinderen hebben zich nog kunnen inschrijven in de eerste ronde, net als de kinderen van het Amsterdams. Verklaart dat de woensdag enorm opgelopen stijging bij de inschrijvingen voor het Ignatius? En krijgen deze (gesteld dat het zo is) opportunistische inschrijvers de zelfde kans als de kinderen die uit volle overtuiging, met hun hart, deze school hebben gekozen en al de eerste dag stonden te trappelen om zich in te schrijven?
Martin Cleaver  - Vertrokken   |2009-03-14 19:18:01
Als er inderdaad kinderen van het Barlaeus overgestapt zijn op het laatste moment is dat echt zuur. Mail even info@gymnasiumvooriedereen.nl als dat jou overkomen is.
E.B.  - Vertrokken   |2009-03-15 00:22:26
Het klopt dat er op het Barlaeus (3) en op het 4e (1) minder aanmeldingen waren ná woensdag.

En als ze naar het Ignatius zijn overgestapt (er zijn meer VWO-scholen in Amsterdam) is dat inderdaad bijzonder zuur, maar ook wel gek, zo groot was verschil in het aantal aanmeldingen niet.

Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat deze kinderen zijn overgestapt op het Vossius, zij hadden een stijging van 14 aanmeldingen.

Ik zou nu eigenlijk graag willen weten wat de cijfers van het Cygnus zijn, en of zij een extra klas kunnen plaatsen, of dat zij ookal moeten loten.
Anoniem   |2009-03-15 14:43:55
Het Ignatius had op woensdag nog 151 aanmeldingen op hun site staan en donderdag 182
Anoniem  - ignatius   |2009-03-15 20:41:53
dat zegt helemaal niets. het Ignatius is gewoon iets minder snel met het uploaden van nieuwe cijfers en dat is hun goed recht natuurlijk. bovendien werden vorig jaar in de laatste week ook nog veel leerlingen nog bij het Ignatius ingeschreven.
Ik vind het vooral sneu voor die leerlingen die zich hebben laten leiden door de mededeling op de site van het Barlaeus en hun inschrijving hebben teruggetrokken.
Anoniem   |2009-03-16 12:22:34
Natuurlijk is het het vervelendst voor de kinderen die hun inschrijving hebben ingetrokken. Waarschijnlijk hebben zij ervoor gezorgd dat het Barlaeus niet hoefde te loten. Maar het Barlaeus heeft er waarschijnlijk ook voor gezorgd dat de druk op de andere gymnasia is vergroot en de kansen per kind verkleind. Hoezo samenwerking tussen de verschillende gymnasia?
Anoniem   |2009-03-16 14:32:36
die woensdagmiddag hebben zich nog 31 kinderen op het Ignatius ingeschreven. Het was dus niet een kwestie van langzaam uploaden. En inderdaad ontzettend sneu voor de kinderen die zich hadden uitgeschreven bij het Barlaeus. Heeft het Barlaeus hier een antwoord op? Ik vermoed dat ze al snel de twijfelgevallen hebben benaderd, om niet te hoeven loten....
E.B.  - Barlaeus loot niet   |2009-03-14 00:32:05
Het is inderdaad niet netjes om het uitroepteken te gebruiken in zo'n situatie.

Maar wat ik wel begrijp is dat ze het ná de sluiting van de aanmeldingen openbaar hebben gemaakt, stel dat het Barlaeus vóór de sluiting kenbaar had gemaakt een extra klas te formeren, dan zouden zeer waarschijnlijk velen zich in schrijven bij het Barlaeus en zou er ook op het Barlaeus moeten worden geloot. Het voordeel van een extra klas is dan gelijk weg en de kinderen die zich extra bijschrijven hadden het Barlaeus dus niet als eerste keuze. Het moment van het uitbrengen van zo'n persbericht verandert niets aan het aantal uitgelotenen.

Qua capaciteit kunnen de gymnasia sowieso niet veel meer aan. Het Barlaeus zit met 32 klassen echt op het randje. En als er structureel extra klassen bijkomen op het 4e moet je wel uitkijken dat de kleinschaligheid niet in het geding komt, kleinschaligheid is immers een van de belangrijkste redenen voor ouders om hun kinderen op deze gymnasia te plaatsen. 5 klassen is een mooi maximum, 6 klassen zou in een noodgeval wel kunnen, maar het is gewoon niet praktisch.

Een structurele verbetering kan niet worden bereikt met elk jaar extra klassen bijplaatsen. Er zal waarschijnlijk toch nog een gymnasium moeten bijkomen, maar de populairiteit van de gymnasia stijgen wel in een verbijsterend tempo. 5 jaar geleden werden er twee extra gymnasia die nu gezamelijk 9 klassen kunnen plaatsen, ruim 250 leerlingen!! En dan blijkt het nogsteeds niet voldoende.

Ik zou nu wel willen weten wat de gemeente heeft bedacht, want ik denk dat het volgend jaar alleen maar erger wordt. Als er elk jaar alleen maar één klas bij kan (en meer is echt niet mogelijk), dan zal het zonder een extra gymnasium dweilen met de kraan open blijven of de gymnasia moeten volgend jaar plotseling een populairiteitscrisis doormaken.
Martin Cleaver  - Nieuwe gymnasium   |2009-03-14 16:08:22
Ik stel voor een nieuwe gymnasium in het leven te roepen, misschien in samenwerking met een kwijnende gymnasium afdeling van een grote scholengemeenschap?
F.S.  - nieuw gym   |2009-03-14 16:31:11
goed plan, maar dan bij voorkeur in noord of aan de kant van abcoude etc. op de school van mijn oudste dochter komen in het eerste jaar ruim 25 kinderen uit Abcoude, Badhoevedorp, Edam, etc. etc. dat is een klas vol. ik denk dat er ook gepraat moet worden met de scholen in deze gemeenten. waarom beginnen zij geen gymnasium? blijkbaar is er animo genoeg om de gang naar een gymnasium (lang in de bus etc etc) de moeite waard te maken.
Martin Cleaver  - Gymnasia buiten de ring   |2009-03-14 17:11:31
Met een school in Abcoude lossen wij natuurlijk niets op dit jaar. En kinderen van buiten willen juist naar Amsterdam. Volgens mij moet het mogelijk zijn om dit jaar nog een nieuwe school in het leven te roepen. Ruimte en werkeloze zat in deze tijden van economisch crisis ;-)
F.S  - buiten   |2009-03-14 20:36:44
er is buiten niets, geen categoraal gymnasium althans.
hoe lang van te voren begonnen de gymnasia vier jaar geleden eigenlijk met de oprichting van het 4e? zijn ze daar toen (ook) pas half maart mee begonnen? met andere woorden, is het haalbaar?
en hoe veel plek is er eigenlijk nog op het cygnus?
K. Bigiman  - Weer een nieuw gymnasuim   |2009-03-14 21:17:07
Ik denk niet dat nóg een gymnasium een oplossing is. We moeten uitkijken dat het gymnasiumdiploma dan niet aan inflatie onderhevig raakt. Naast kleinschaligheid moet kwaliteit namelijk ook gewaarborgd blijven.
Een gymnasiumafdeling op een scholengemeenschap is even goed (misschien zelfs beter).
En bovendien - en dit zeg ik als docent - niet iedereen die een perfecte CITO-score haalt is direct geschikt voor het gymnasium...
Anoniem   |2009-03-14 22:05:26
Er is toch gewoon vraag naar? Waarom zou de kwaliteit minder zijn van een nieuw gymnasium. En er zijn ook echt getalenteerde gymnasiumkinderen, met daarnaast ook nog een hoge score die net als de rest moeten loten. Dus die zorgen niet voor inflatie van het diploma. Het wordt tijd dat basisscholen naast een vwo advies ook een gymnasiumadvies gaan geven.
Anoniem  - meten   |2009-03-14 22:30:42
en hoe wil je zo'n gymnasiumadvies dan meten? mijn dochter kreeg bij haar vwo-advies de raad mee om niet naar het gymnasium te gaan, ze was namelijk niet zo "talig" en dat zou lastig zijn op een gymnasium. ze wilde er zelf wel heen, haar score was 548, en nu floreert ze, en haalt prachtige cijfers, ook voor haar talen.
K.T. Bigiman  - meten   |2009-03-15 22:26:43
Hier ben ik het mee eens. Een basisschooladvies zegt dus ook niet altijd alles. Voor een goed basisschooladvies is een goed onderlegd basisschoolteam nodig en die is er niet altijd... (en als docent zeg ik: 'taligheid' - wat dat dan ook moge betekenen voor basisschoolleerkrachten - is in het geheel geen kenmerk voor een goede gymnasiumleerling)
E.B.  - Technasium?   |2009-03-15 00:14:32
Waarom wordt er eigenlijk vrij weinig over de oprichting van een zelfstandig Technasium gesproken? Volgens mij zijn er zat inteligente Béta's die naar het gymnasium gaan, terwijl die kinderen veel meer baat hebben bij een Technasium.

Er komen nu wel technasium-afdelingen (aan het Caland en het MLA), misschien zou het verstandiger zijn om over een paar jaar in plaats van een nieuw gymnasium een technasium op te richten.

En als er een nieuw gymnasium wordt opgericht, wat eigenlijk nogal vreemd is gezien nu er al 5 gymnasia in de stad zijn, zou het inderdaad beter zijn om zo'n school niet helemaal aan de rand van Amsterdam neer te zetten, misschien is er ergens aan de noordoever van het IJ nog ruimte?
Anoniem  - Technasium   |2009-03-15 22:18:34
Wat is er mis met de athenea (dat wil zeggen de VWO-afdelingen van scholengemeenschappen)? Hoe verschillen die dan van zogenaamde 'technasia'?
Juist voor díe leerlingen die wél een gedegen VWO-opleiding willen, maar geen gehannes met klassieke talen, is er het atheneum. Als je een opleiding op gymnasium-niveau wilt hebben, dan horen daar de klassieke talen bij. En ook de bèta's horen daar aan mee te doen.
Volgens mij wordt er dus met goede reden weinig gesproken over een technasium.
Anoniem   |2009-03-16 18:23:57
Helemaal mee eens, waar moeten deze circa negentig overschrijvers eigenlijk naar toe. Zoveel gymnasiumafdelingen op scholengemeenschappen zijn er ook weer niet. Het zijn meer dan 3 voltallige klassen die worden uitgeloot. Daar kan je een mooie nieuwe school mee beginnen.
Martin Cleaver  - Het 4e   |2009-03-13 21:57:04
Het 4e heeft nu een gebouw dat berekent is om nog twee jaargangen en staat op een plek waar er ruimte is voor meer. Bovenop de gymzaal?
Pim Schrama  - Barlaeus loot niet   |2009-03-13 21:52:40
Verbijsterd en heel erg kwaad was ik toen ik dit persbericht las, dat ook op de site van het 4e staat. Niet alleen omdat het Barlaeus meteen na het sluiten van de inschrijvingen dit bericht zo triomfantelijk publiceerde terwijl ze het al een hele tijd geweten moeten hebben. Maar vooral om de mededeling dat de vier gymnasia hiermee wel een maximale inspanning hebben geleverd. Ik zou het fair hebben gevonden om deze extra klas pas beschikbaar te stellen in de flitsronde aan alle kinderen die uitgeloot zijn. Wat mij betreft hebben de vier gymnasia die steeds de mond zo vol hebben over samenwerking en gezamenlijke oplossingen hun geloofwaardigheid verloren.
K. Bigiman  - Barlaeus loot niet   |2009-03-13 21:44:56
Er is een simpel antwoord op de aan het eind van het artikel gestelde vraag:
het Barlaeusgymnasium is gezegend met een relatief ruim gebouw, zeker vergeleken met de andere gymnasia in Amsterdam.
Het 4e Gymnasium kan gewoonweg niet meer 1e klassen vormen, omdat er ook rekening gehouden dient te worden met de al zittende leerlingen in klas 2 t/m 4. Ook die moeten volgend jaar de ruimte hebben.
Het St. Ignatiusgymnasium heeft momenteel niet eens een eigen gebouw en zit midden in een verbouwing. Dus ook daar is simpelweg geen plek voor meer klassen.
Anoniem  - Barlaeus loot niet   |2009-03-13 23:25:06
Hoe treurig het ook is voor de leerlingen die zich hebben ingeschreven op het 4e en het Ignatius, de scholen doen wat ze kunnen, en moeten ook de komende jaren in ogenschouw nemen. Vorig jaar maakte het 4e direct na de sluiting van de inschrijvingen bekend dat ze een 5e klas zouden starten. Daarmee hoefde de school niet te loten. Het Ignatius en het Vossius besloten daags erna dat zij alle overaanmeldingen zouden opnemen. Het betekende voor de 20 uitgelote leerlingen van het Barlaeus dat zij het in de flitsronde niet hoefden op te nemen tegen nog eens zo'n 50 andere uitgelote kinderen van de gymnasia. We kunnen niet van deze vier scholen verwachten dat zij iedereen plaatsen, het kan gewoonweg niet, en het is ook niet hun schuld dat de capaciteit niet genoeg is. Amsterdam telt 5 gymnasia, zij zullen allen uitgroeien tot zo'n 800 leerlingen (en in de toekomst wellicht meer). Vergeet niet dat juist de schaal van deze scholen juist zo aantrekkelijk is voor onze kinderen. Ik weet, de uitgelote kinderen en hun ouders kopen daar niets voor, en zij staan voor de lastige taak een andere school te vinden. En ik geef toe, de toon van het bericht op de site van het Barlaeus had wel wat ingetogener kunnen zijn, Het 4e was vorig jaar heel wat tactischer. Maar nogmaals, het ligt niet aan de scholen zelf. Spreek de gemeente erop aan, dring aan op een eventuele voorrangsregeling voor Amsterdmse kinderen.
Schrijf uw reactie
Naam:
Email:
 
Onderwerp:
 

3.20 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."