Meld u aan!

Er wordt geloot voor een plaats op alle vier gymnasia. Er zijn 661 kinderen aangemeld voor 540 plaatsen.

Bent u ook ouder van een kind dat uitgeloot kan worden op een van de Amsterdamse gymnasia? Doe mee met ons comité en meld u hier aan! Wij houden u dan op de hoogte.

Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots, u heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

Gymnasiumvooriedereen
Visit this group

Enquête

Loten voor een categoraal gymnasium? Geef uw mening:
 
Moeten wij gokken op de toekomst van ons kinderen?
De loterij is weer begonnen. In Amsterdam zijn er dit jaar nog meer kinderen dan vorig jaar die naar een gymnasium willen. Het aantal beschikbare plaatsen is bij lange na niet voldoende. Vorig jaar is “Gymnasium voor Iedereen” ontstaan uit frustratie en boosheid over het feit dat de toekomst van onze kinderen aan het lot wordt overgelaten.

Vorig jaar zijn uiteindelijk de meeste kinderen toch geplaatst op een gymnasium, mede dankzij uitbreiding van het Cygnus. Toch zijn er 20 kinderen buiten de boot gevallen. Naar aanleiding van de spitsronde in 2008 heeft het Amsterdams Lyceum dit jaar besloten om niet mee te doen met de kernprocedure. Die school gaat één week eerder loten om ouders de kans te bieden alsnog op een andere school in te schijven en mee te doen aan wat voor anderen de eerste loting is. Vier van de gymnasia hebben aangegeven dat ze geen kinderen zullen nemen die op het Amsterdams al zijn uitgeloot. Intussen is duidelijk dat 12 kinderen gebruik kunnen maken van deze omweg.

Op het 4e zijn bij de sluiting 177 kinderen aangemeld voor de 135 beschikbare plaatsen. Op het Barlaeus zijn het 165 voor 135. Het Ignatius (182) en Vossius (137) zullen ook moeten loten voor hun 135 plaatsen. Het  Cygnus heeft nu 112 plaatsen maar geen cijfers bekend gemaakt. Voor de stand van zaken, kijk hier.  Er zijn dus 121 overaanmeldingen bij de 4 categorale gymnasia. Genoeg voor een nieuwe school? Of kunnen de huidige scholen nog groeien? 
 
Vorig jaar is nog beloofd dat het dit jaar beter zou gaan. Maar het is nog dramatischer dan vorig jaar. Nu wordt er beterschap beloofd voor volgend jaar. Dat is niet genoeg. Ouders moeten zich nu verenigen en een einde aan deze asociale en immorele loterij eisen. Als er niet genoeg gymnasiumplaatsen zijn moeten er meer komen. Kinderen moeten niet lange afstanden of tweederangs scholen accepteren. Praat mee op de mailing lijst Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots, u heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.  Laat je kind een brief schrijven aan Lodewijk Asscher: Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots, u heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. en stuur ons ook een kopie ( Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots, u heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. )! 
 
Wij moeten een strategie uitstippelen. Als u graag wil meedenken, mail even naar Dit e-mail adres is beschermd tegen spambots, u heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Reacties
Toevoegen
E.B.  - Goed nieuws voor toekomstige Barleanen   |2009-03-13 17:34:06
Barlaeus loot niet!

Op de vier gymnasia heeft zich ten opzichte van de geplande capaciteit een grote overaanmelding voorgedaan.

In de afgelopen jaren is de vraag naar plaatsen op de categorale gymnasia enorm gegroeid, met als gevolg dat zij een omvang bereikt hebben tot (soms meer dan) de maximale capaciteit van gebouw en organisatie.

In 2005 is door het Barlaeus, het Ignatius en het Vossius - samen met het Cartesiuslyceum - het 4e Gymnasium opgericht. Op dit moment is het 4e Gymnasium opgebouwd tot en met het vierde leerjaar en dus nog niet volgroeid.

Naast deze structurele uitbreiding is er in de afgelopen jaren ook incidenteel capaciteit uitgebreid. Zo is twee jaar geleden door het Vossiusgymnasium een extra klas genomen. Vorig jaar is door het 4e Gymnasium één klas meer gemaakt en heeft het Ignatius de klassen vergroot. Gezien de verbouwingsperikelen kan het Ignatius dit jaar geen extra leerlingen meer aannemen. Ook het 4e gymnasium kan in het licht van de doorgroei geen extra klas maken. Alleen het Barlaeus zal dit jaar een extra klas formeren en niet loten.

Daarmee hebben de samenwerkende gymnasia een maximale inspanning geleverd om het probleem op te lossen. Uiteindelijk is het fenomeen van de overaanmelding op de categorale gymnasia een zorg voor het gehele Amsterdamse VO-veld. De gymnasia zijn uiteraard bereid om met andere schoolbesturen te werken aan een oplossing voor dit vraagstuk.
Martin Cleaver  - Uitroepteken   |2009-03-13 21:32:28
Wat een merkwaardig, troimfantelijk uitroepteken in de kop!
frenkiehardonk  - Baraeus loot niet, wij dus wel   |2009-03-15 10:47:27
Inderdaad, het Barlaeus trekt een lange neus naar de kinderen die zich daar niet hebben ingeschreven, lijkt het.

Bovendien laat ze ons weten dat de gymnasia de maximale inspanning hebben geleverd.

Daar ben ik het niet mee eens.
Begin eens met de kinderen buiten Amsterdam die een goed alternatief in de eigen woonplaats hebben, buiten de loting te houden.
Vervolgens kan gekeken worden naar de cito uitslag. Waarom doen de kinderen anders die zenuwslopende toets als de uitslag toch niet serieus genomen wordt?
Gezien de stijgende lijn in het aantal aanmeldingen bij deze scholen, is het hoog tijd dat er een structurele oplossing wordt gevonden en het leed niet wordt afgewendeld op een groepje jonge kinderen dat straks buiten de boot valt.

F. Hardonk
nathalie  - geef amsterdammers voorrang   |2009-03-12 21:34:37
Een groot deel van het probleem zou zich al oplossen door eerst de beschikbare plekken op de gymnasia te verdelen onder Amsterdamse kinderen. Ik begrijp niet waarom kinderen uit Abcoude, Purmerend, Vinkeveen, Zaandam enz. evenveel recht hebben op een plek. Wat dat betreft doen de scholen in Amstelveen het beter, kinderen uit Amstelveen krijgen voorrang.
Ik zou er dus op willen aandringen dat eerst alle Amsterdamse kinderen worden geplaatst. Indien er dan nog plaatsen over zijn dan mogen kinderen uit andere gemeente inschrijven/loten.
Anoniem  - amsterdammers   |2009-03-12 21:53:18
Ik ben het daar helemaal mee eens. Op die manier worden gemeenten om Amsterdam heen ook "gedwongen" om iets aan dit probleem te doen. Amsterdamse ouders hebben vol overtuiging besloten om in de stad de blijven wonen, en het is toch te gek dat hun kinderen dan niet in hun eigen stad naar de school van hun keuze kunnen gaan.
E.B.  - Amsterdammers   |2009-03-13 17:22:03
Op zich is dit een goed idee waarmee ik het eens ben, maar sommige kinderen uit omliggende dorpen (zoas: Broek in Waterland, Landsmeer, Weesp, Diemen, Badhoevedorp, Halfweg) hebben meestal niet veel keus, en kunnen dan alleen naar Amsterdam of naar een andere stad in de buurt zoals Haarlem, Purmerend of Bussum). Maar voor kinderen uit bijvoorbeeld Amstelveen, Purmerend en Zaandam lijkt me het een goede regeling, alhoewel o.a. Amstelveense lycea ook kampen met te veel aanmeldingen.
Het Parool  - Scholen maken ruzie over eersteklassers   |2009-03-11 21:32:29
AMSTERDAM - Er is een rel uitgebroken tussen Het Amsterdams Lyceum en de vier categorale gymnasia over het aannemen van nieuwe leerlingen.

Het Amsterdams vervroegde de aanmeldingsperiode een week; maandag zijn wegens overaanmelding twaalf kinderen uitgeloot. Zij kunnen zich nu deze week alsnog aanmelden bij een categoraal gymnasium. De gymnasia willen deze twaalf echter niet hebben.

Het Vierde Gymnasium en het Barlaeus laten kinderen en hun ouders een verklaring invullen dat zij hun kind niet bij het Amsterdams hebben aangemeld. Rector Roel Schoonveld van het Amsterdams noemt dat 'kleinzielig'. "De vier gymnasia zijn begonnen met voorrangsregelingen. Wat gaan ze doen als ouders die verklaring niet tekenen?"

Ouders en leerlingen die zich deze week nog inschrijven, moeten bij het Barlaeus en het 4e Gymnasium schriftelijk verklaren dat 'dit mijn enige inschrijving op een Amsterdamse school in de eerste ronde van de kernprocedure' is. De school heeft geen mogelijkheid om te controleren of de ouders het formulier correct invullen.

Het Amsterdams Lyceum heeft zoveel aanmeldingen gehad dat het maandag moest loten. Het lyceum heeft dit jaar een extra eerste klas in het leven geroepen.

De categorale gymnasia waren verontwaardigd over dit besluit. Pauline de Ruiter, coördinator van de onderbouw bij het Vierde Gymnasium: "We vinden het heel onrechtvaardig wat het Amsterdams Lyceum doet."

Het Vierde Gymnasium is erg gewild. Woensdagochtend hadden zich al 167 kinderen gemeld, terwijl er niet meer dan 135 plekken te vergeven zijn. (HANNELOES PEN, MARIEKE MONDEN)
anoniem  - meer klassen of meer scholen   |2009-03-11 13:14:28
Beste Martin,
Ik las net je bericht op de google-mailinglijst. Natuurlijk lijkt het nu voor de hand te liggen dat het 4e gymnasium en het Ignatius een nieuwe klas beginnen, omdat ze in een nieuw (het 4e) en een tijdelijk (het Ignatius) gebouw zitten. Maar realiseer je je wat dat betekent? Meer leerkrachten bijvoorbeeld, en dus veel meer kosten. Extra lokalen, waar de scholen niet op berekend zijn. En neem je dan volgend jaar ook 6 klassen op, of ga je terug naar 5? Dat zijn geen beslissingen waar te makkelijk over gedacht kan worden.

De gymnasia kiezen er voor om relatief klein (circa 800) te blijven, en mede daardoor zijn ze zo populair. Bovendien hebben zowel het Vossius als het Ignatius vorig jaar niet geloot maar in plaats daarvan hun eerste klassen vergroot. Dat kun je van het Barlaeus niet zeggen. Daar wordt al jaren geroepen dat er echt niets meer bij kan. Laat deze school ook eens wat doen voor de uitgelote kinderen!

Het is bovendien een oplossing voor de korte termijn, volgend jaar begint het hele circus weer opnieuw, en aan de volle basisscholen te zien, zijn we hier voorlopig nog niet van af. Het lijkt me echt veel zinniger om in te zetten op nieuwe scholen, aan de randen van Amsterdam. Alle gymnasia trekken relatief veel kinderen uit de randgemeenten. Daar zal iets moeten gaan gebeuren. Laat de scholengemeenschappen daar hun gymnasiumklassen verzelfstandigen.
E.B.  - Nieuw Gymnasia   |2009-03-11 17:39:38
Het zou wel helpen als meerdere scholengemeenschappen de gymnasiumafdeling verzelfstandigen, de meeste gymnasiasten gaan immers liever niet naar een grote scholengemeenschap met duizendenleerlingen.

Een gymnasium in Noord zou misschien samen met het Bredero College en het Damstede kunnen worden opgezet. In West hebben het Caland en het HLW een gymnasiumafdeling die eventueel samengevoegd kan worden

Dan rest natuurlijk nog de vraag óf de scholen de gymnasiumafdelingen wel kwijt willen.Verder is het natuurlijk ook belangrijk om te bedenken dat er ook nog docenten nodig zijn en deze zijn de laatste tijd nogal schaars. Het 4e Gymnasium zoekt momenteel 8 docenten.

En ook is het niet ondenkbaar dat over enkele jaren de gymnasia minder populair worden, wat doe je dan met die nieuw-opgerichte gymnasia?

Extra klassen bij de gymnasia zijn onwaarschijnlijk, gezien deze gymnasia de wens hebben om klein te blijven, wat natuurlijk begrijpelijk is, ik zelf heb ook gekozen voor de kleinschaligheid van het Barlaeus. Ook zijn de monumentale panden van het Barlaeus en Vossius totaal ongeschikt voor uitbouw, het Barlaeus heeft in 2002-2004 zijn gebouw al ingrijpend gerenoveerd, waardoor er nu 100 leerlingen meer les kunnen krijgen.

Het Ignatius is nu aan het aanbouwen, een extra klas zou wel aan de orde kunnen zijn, toch lijkt mij het onwaarschijnlijk. Ook voor het 4e Gym. acht ik het onwaarschijnlijk gezien ze net in een nieuw gebouw zitten. Het Cygnus ken ik niet, maar misschien dat zij het aantal nieuwe klassen kunnen uitbouwen tot vijf klassen.

Al met al zal het voor dit jaar bij lange na niet genoeg zijn, de stand staat nu op;

Het 4e: 178, 12 met voorrang, 43 zullen worden uitgeloot.
Het Barlaeus: 168, 40 met voorrang, 33 zullen worden uitgeloot.
Het Ignatius: 151, 26 met ongeveer 16 zullen worden uitgeloot.
Het Vossius 123, als enige hoeven zij misschien niet te loten.
De cijfers van het Cygnus zijn bij mij onbekend.

Minstens 91 potentiële gymnasiasten zullen, zullen niet naar de school kunnen waarop zij hadden zich zo hadden verheugd. Als dit verschijnsel zich volgend jaar wéér herhaalt dan lijkt het me een zeer goed idee om toch naar de mogelijkheid van een nieuw gymnasium te kijken.
anoniem  - voorspellen   |2009-03-11 21:01:36
Wat ik niet begrijp is dat dit van te voren niet voorzien is. Dankzij het leerlingvolgsysteem moet het betrekkelijk eenvoudig zijn om al een aantal jaar van te voren te voorspellen hoe de uitstroom naar de middelbare scholen zal verlopen. Waarom gebeurt dat dan niet? Waarom moeten we nu voor de tweede keer in twee jaar geconfronteerd worden met een falend onderwijsbeleid van de gemeente? Je kunt de scholen dit niet aanrekenen, zij doen het eigenlijk fantastisch, vandaar het hoge aantal inschrijvingen. Zorg dat die scholen het goed blijven doen, en zet er een nieuwe school bij. Het 4e gymnasium begon 4 jaar geleden met 60 eerstejaars. Dit jaar worden er al ruim 90 uitgeloot, en dan tel ik de uitgelote kinderen (12 volgens Het Parool) van het Amsterdams niet eens mee.
E.B.  - Voorspellen   |2009-03-11 21:39:04
Het lijkt me gek dat er de afgelopen jaren meer 'slimme' kinderen zijn bij gekomen. Ik denk dat de 'run op de gymnasia' vooral komt doordat ouders hun kinderen liever niet naar een 'zwarte school' sturen. De vwo-afdelingen van scholen buiten 'de ring' krimpen de afgelopen jaren, het Commenius heeft geen gymnasium-afdeling meer en het HLZ heeft moeite om hem in stand te houden. Toch blijft het inderdaad gek dat er ineens zoveel gymnasiasten bij komen.
anoniem  - voorspellen   |2009-03-11 22:10:14
volgens mij is het ook niet zo dat er meer "slimme" kinderen bij gekomen zijn, er zijn simpelweg meer kinderen bij gekomen, dus ook "slimme". In het jaar dat mijn oudste kind groep 1 zat, kwam er drie maanden na aanvang van het jaar al een extra kleuterklas bij om de stroom kleuters op te vangen. Deze kinderen gaan nu allemaal naar de middelbare school. Toen deze kinderen klein waren, was er bijna geen creche te vinden, voor zwemles waren de wachtlijsten torenhoog, etc.etc. Volgens mij is het een kwestie van aantallen. En dat kun je heel goed in kaart brengen.
Natuurlijk is het tegelijkertijd zo dat de gymnasiumafdelingen van bijvoorbeeld het Hervormd Lyceum west krimpen. En inderdaad is er een sterke voorkeur voor de categorale gymnasia, ook bij mij. Mijn oudtse zit inmiddels in de eerste klas, maar wij hebben nog meer kinderen, en ook voor al deze kinderen, die nu nog op de basisschool zitten, moet er iets gaan gebeuren.
anoniem   |2009-03-16 12:45:36
Kinderen in West willen blijkbaar ook in Zuid naar school, zij raken gelukkig ook steeds beter opgeleid wat zorgt voor een grotere toestroom naar scholen in bepaalde buurten. Wat is daar op tegen? Amsterdam, er is gewoon vraag naar scholen in het centrum en zuid. Dwang van schoolkeuze en buurtkeuze lijkt mij weinig democratisch. Waarom gaat bijvoorbeeld de gymnasiumafdeling van HLW niet naar 't HLZ?
Martin Cleaver  - Geen nieuwe klassen, een nieuwe school!   |2009-03-11 22:54:26
Ondertussen lijken er genoeg overaanmeldingen om een nieuwe school te starten! Er zijn namelijk meer dan 180 aanmeldingen bij het Ignatius, dus in totaal meer dan 660!
E.B.  - Nieuw School   |2009-03-12 14:28:52
Ik vrees dat dat nog wel even op zich laat wachten....

Want met ongeveer 120 nieuwe leerlingen is het inderdaad een goed idee om een nieuw gymnasium op te richten.

Maar waar moet het gymnasium komen? En wie gaat de nieuwe school oprichten en in iedergeval de eerste jaren ondersteunen?

Laten we hopen dat de scholen in West of in Noord in aktie komen.
iets doen   |2009-03-12 12:00:52
het Barlaeus heeft de afgelopen jaren net als de anderen de klassen vergtoot tot waar mogelijk. Ook heeft het Barlaeus in de afgelopen jaren al drie keer een extra klas geplaatst. Op dit moment is dat niet mogelijk, daar er nog steeds een jaarlaag met een extra klas rondloopt op de school. Pas als deze weg is, zou er weer een mogelijkheid kunnen komen voor een extra klas.
Anoniem  - scholen doen hun best   |2009-03-12 12:27:20
ik denk dat alle scholen hun best doen om het leed waar mogelijk te verzachten. de gymnasia tellen momenteel allemaal 5 eerste klassen (alleen het cygnus 4, maar m.i.v. komend schooljaar wellicht ook 5), dus ze gaan gelijk op. je mag deze problematiek niet op het bord van de scholen schuiven, zij moeten het onderwijs verzorgen. en dan doen zij uitstekend. De gemeente daarentegen moet zorgen voor voldoende plaatsen, en de gemeente blijft m.i. in gebreke.
Martin Cleaver  - Weg?   |2009-03-15 12:49:50
Nou, dat ging snel! De volgende dag kon het Barlaeus plotseling wel een klas erbij plaatsen!
Lorette van Heteren  - Gymnasium voor iedereen   |2009-03-11 10:21:51
Beste Martin, mijn complimenten voor je inzet.
Laat ik even voorop stellen dat ik werkelijk vind dat ieder kind in Nederland naar de school voor zijn eigen talent ontwikkeling zou moeten kunnen gaan. Het schijnt een trend- oftewel marketing ontwikkeling te zijn, dat meer en meer kinderen, met hun ouders, kiezen voor een gymnasium boven het VWO. Voor de ambtenarij en de politiek is dat interessant om uit te zoeken waar die ommekeer vandaan komt. Ik persoonlijk ben eigenlijk, ten eerste, door mijn eigen kind die weg opgestuurd. Hij had het er in groep 6 al over dat hij Grieks en Latijn wilde leren (????) Dat kwam misschien door zijn neefjes of door de vrije school waar hij op zit, wie weet. In ieder geval ben ik toen wat beter naar hem gaan kijken en heb wat onderzoek gedaan naar de mogelijkheden. Ik persoonlijk houd niet van die grote scholengemeenschappen en kwam na uitgebreid voorwerk uiteindelijk maar uit op twee scholen. Ik heb dus maar twee scholen bezocht! De Geert Groote School die een aparte VWO klas begint en het 4e Gymnasium. Onze absolute voorkeur is naar het 4e gegaan. Wij hebben daar gewoon goed over nagedacht! Het is fijn als een kind dat altijd bij de beste hoort en altijd anderen helpt, onder gelijkgestemde kan komen zodat ook zij elkaar naar boven kunnen tillen. Mijn zoon is heel enthousiast om vele redenen. Hij komt voor zijn gevoel niet in een heel vreemde school. Hij heeft nu al veel vriendjes. Vanaf de creche tot aan de sportclubs, fanfare en eigen school kwam hij meisjes en jongens tegen die hij kende. Het film aspect op de 4e is een feest. Hij vraagt elk jaar wel een film camera voor Sinterklaas. Hij is taal- gevoelig en ik heb hem opgegeven voor FLE. (uiteraard ook omdat ik het belangrijk vind in deze tijd) Ik was heel enthousiast door het bruisende team en vond de rondlopende leerlingen heel prettig in de omgang. De lokatie spreekt mij ook aan. natuurlijk ben ik mij bewust dat we in elke school wel van alles zullen meemaken. Onze kinderen staan zelf ook voor grote ontwikkelingen. Dus daar denk ik niet eens aan. Waar ik aan denk is, dat wij zorgvuldig hebben gekeken wat het beste is voor mijn zoon zover als we dat kunnen inschatten. Ik neem aan dat ALLE ouders het beste willen voor hun kind. Ik ben dan ook zeer tegen deze lotingen. Niet alleen voor mijn eigen kind maar voor alle kinderen. Misschien moet het bestuur van de Esprit groep zich hier ook over buigen. Moet er nog een Gymnasium bij komen? Ik zie ook wel een extra klas bij het 4e. Ik gun het deze kinderen gewoon!!!

Met vriendelijke groet
Lorette van Heteren

ps. Ik zal deze notitie sturen naar je maillinks zonder er persoonlijk antwoord op te verwachten.
anoniem  - Cygnus   |2009-03-09 16:47:21
Dit staat er op de site van het Cygnus:

"Het Cygnus Gymnasium is een groeiende school. Ook komend schooljaar is er weer plaats voor vier (of meer) eerste klassen - en dus ook voor jou!"

Dat klinkt dan toch wel enigszins hoopgevend. Vorig jaar had het Cygnus 4 klassen, dit jaar misschien dus wel 5...
Het Parool  - Het Amsterdams Lyceum hoeft misschien niet te lote   |2009-03-06 17:17:56
06-03-09 12:07

AMSTERDAM - Het Amsterdams Lyceum omzeilt de aanmeldingsregels voor brugklassers. De categorale gymnasia in de stad zijn verontwaardigd.

In Amsterdam hebben schoolbesturen met de gemeente afgesproken dat er per aanmeldingsronde maar op één school kan worden aangemeld. Kinderen en hun ouders ontvangen daarom van de basisschool een gewaarmerkt formulier van de basisschool. Als er te veel aanmeldingen zijn, kan een school loten.


Het Amsterdams Lyceum sluit de aanmeldingsperiode vanmiddag, bijna een week eerder dan andere scholen. Als het moet, kunnen uitgelote leerlingen met hetzelfde formulier volgende week elders nog een tweede kans wagen. Oneerlijk, vindt rector Jan van Muilekom van het Vossius: ''Alle ouders moeten evenveel kans hebben hun kind aan te melden. Het is heel belangrijk dat alle scholen één lijn trekken.''

Rector Roel Schoonveld van Het Amsterdams Lyceum haalt zijn schouders op. Vorig jaar moest hij loten. De leerlingen die niet bij hem terecht konden, werden door de categorale gymnasia achtergesteld: ''De gymnasia die nog plek hebben, loten in de tweede ronde eerst de kinderen die op een ander gymnasium zijn geweigerd. Onze kinderen mochten toen niet meedoen, omdat het Amsterdams Lyceum ook een vwo heeft.''
Het Amsterdams Lyceum besloot de spelregels te veranderen. Op andere scholen werd ziedend gereageerd. Schoonveld: ''Men vond het schandalig.'' Maar de actie heeft wel succes. Volgend jaar worden de regels waarschijnlijk voor alle scholen aangepast.


De truc van Het Amsterdams Lyceum kan voor leerlingen nog wel een vervelend staartje hebben. Het Vierde Gymnasium en het Vossius laten weten dat zij leerlingen in de eerste ronde niet aannemen als zij bij Het Amsterdams Lyceum zijn uitgeloot. Aan het formulier is dat echter niet te zien. Pieter Hettema van het overkoepelend overleg van Amsterdamse schoolbesturen Osvo verwacht dan ook dat scholen ouders die zich volgende week pas melden, kritische vragen stellen: ''En dan kunnen ze hen de eerste aanmeldingsronde weigeren.'' Zo'n vaart hoeft het waarschijnlijk niet te lopen. Zoals het er nu naar uitziet, hoeft Het Amsterdams Lyceum net niet te loten.


In het Amsterdamse onderwijs melden ieder jaar circa 6300 kinderen zich aan voor een eerste klas, ongeveer 150 van hen moeten loten. Loten komt behalve op de gymnasia ook voor op enkele havo's en bij vmbo-t. Bij de meeste scholen sluit de aanmeldtermijn eind volgende week. Leerlingen horen veelal in de week daarna of ze geplaatst zijn. (MARIEKE MONDEN)
E.B.  - Loting   |2009-03-05 21:39:49
Dit is wel heel erg bijzonder, de 4 gymnasia moeten alle 4 zeer waarschijnlijk loten.

Wat nu? Het 5de Gymnasium??
Art Vandelay  - Wrap UP   |2009-03-05 20:36:25
Merk op dat aangemelde leerlingen die een broertje en een zus hebben op een van de vier gymnasia, voorrang hebben. Zij zijn automatisch geplaatst.
Van de 135 plaatsen die het Barlaeus heeft, zijn er al 37 vergeven aan voorrangsleerlingen.
Er zijn dus nog 98 plaatsen over.
Ik verwacht dat er volgende week (13 maart) zo'n 200 aanmeldingen zullen zijn waarvan 50 met voorrang.
De kans dat je uitgeloot wordt is ruim 40%.
Hetzelfde scenario doet zich nu voor in het geval van het IG en het 4de.
Het Vossius zal ook niet onstappen dat het lotingsgedoe.
Depressing!

Stand van Zaken per 5 maart:

IG: 151 (voorrang onbekend)
Vossius: 90 (voorrang onbekend)
4de: 161 (voorrang onbekend)
Barlaeus: 138 (voorrang 37)
anoniem  - broertjes/zusjes   |2009-03-05 22:55:33
Hoewel de kans inderdaad iets kleiner is door de broertjes/zusjes regeling, moet voor alle uitgelote kinderen een andere plek gevonden worden. Het aantal uitgelote kinderen blijft namelijk gelijk. Het heeft dus geen enkele zin om je daarop blind te staren. Er zijn gewoonweg te weinig categorale gymnasia (en de gymnasia die er zijn houden vast aan de wens "klein" te blijven), en er zijn te weinig ouders die hun kind naar een gymnasiumafdeling van een scholengemeenschap sturen. Was het niet het Hervormd Lyceum West, dat nauwelijks animo had voor de gymnasiumklas? Vorig jaar kregen alle kinderen uiteindelijk toch een plek.
Problematischer dan de broertjes/zusjes vind ik het grote aantal leerlingen uit de randgemeenten. Moet daar niet langzamerhand een gymnasium opgericht worden, in Amsterdam Noord bijvoorbeeld, of in Abcoude?
Art Vandelay   |2009-03-06 07:26:19
De loting is niet fair. Het aantal uitzonderingsgevallen is veel te groot. Leerlingen uit Abcoude, Amstelveen, en zelfs Purmerend kunnen zich ook anmelden en dus meeloten. Ook dat verkleint je kans om ingeloot te worden.

Het heeft niets met blindstaren. Ik heb de voorwaardelijke kans berekend.
De zaken waar je naar verwijst, zijn mij ook bekend.

Uiteraard gun ik ieder kind een plek op de school van zijn of haar voorkeur.
anoniem   |2009-03-06 12:35:30
Dan nog is het zinvoller om te strijden voor een nieuw gymnasium, bij voorkeur in Noord of aan de rand van de stad.
En hoe treurig of oneerlijk een loting ook is, dit is niet het eerste jaar. Het Barlaeus loot al jaren, en de kansen om ongeloot te worden lijken hier juist groter te worden, gezien de grote aantallen inschrijvingen en op de andere gymnasia. Vorig jaar moest het Barlaeus 20 leerlingen uitloten, het jaar daarvoor circa 60. Dat scheelt nogal.
anoniem II  - Gymnasium Noord / Abcoude   |2009-03-10 13:13:02
Ja, graag! Vanuit Waterland tot en met Edam komen nu kinderen naar de Amsterdamse Gymnasia. Damstede zou in navolging van Cartesius en Pieter Nieuwland zijn gymnasium afdeling kunnen verzelfstandigen tot het 6e gymnasium. En dan in Buitenveldert gewoon een dependance van Ignatius/Vossius. Voor kinderen uit Abcoude/Amstelveen.
Bezorgde Ouder  - Amsterdams Lyceum dupeert kinderen   |2009-03-05 16:23:39
Amsterdams Lyceum vaart een eigen dwarse koers; loot eerder dan de 1e ronde sluit. Gebruikt geen Elkk (leerlingen administratie) en verwijst mogelijk uitgelote leerlingen naar de 1e ronde vd categorale gymnasia(ovv niet zeggen dat je bent uitgeloot bij ons!). Dat kan omdat de inschrijving bij het Amsterdams op 10 maart sluit (eerder dan andere scholen). Kortom TWEE kansen in de 1e ronde voor uitgelote kinderen. Voor de Gymnasia niet te controleren!! DMO doet niets OSVO ook niet! kinderen die een keuze maken zijn de dupe.
Bezorgde Ouder   |2009-03-05 16:24:17
11
E.B.  - Amsterdams Lyceum   |2009-03-05 21:48:44
De inschrijving bij het Amsterdams sluit op 6 maart, morgen dus en bij aanmelding op het Amsterdams is een origineel aanmeldingsformulier vereist, de gymnasia zullen hier ook naar vragen, maar het formulier is dan al ingediend. Of heb ik het mis? Misschien hoeft er geen loting plaats te vinden op het Amsterdams (met een beetje geluk). En de ik vraag me af of je nog wel een loting zou aan gaan, nadat je al bent uitgeloot...
B.O.   |2009-03-05 22:47:37
Wat maakt het uit? Je krijgt in ieder geval een tweede kans in de 1e ronde. Amsterdams retourneert alle documenten en registreert niets. Informeer maar eens bij ze. 6 maart sluiting klopt..
anoniem   |2009-03-05 22:59:02
En dan maar hopen dat de uitgelote kinderen van het Amsterdams Lyceum hun mond houden bij de nieuwe inschrijving. Want echt netjes is deze "sluip door/kruip door" route niet. En ook niet erg doeltreffend bij deze aantallen. Moet je je wel inschrijven bij een gymnasium, als je nu al weet dat je weer door een loting heen moet?
anoniem  - buiten boot en loting   |2009-03-05 11:11:11
Vorig jaar zijn er geen leerlingen buiten de boot gevallen: allen konden terecht op het Cygnus, meer dan de helft koos toch niet voor categoriaal onderwijs en ging naar een lyceum.

Ook Ignatius zit op loting (151), Barlaeus te verwachten ook (126). Alleen Vossius is nog onduidelijk.
Anoniem  - Loting 4e Gymnasium   |2009-03-04 16:17:16
Gezien het grote aantal inschrijvingen van nieuwe leerlingen, zal het 4e Gymnasium moeten gaan loten.
Anoniem  - Vossius   |2009-03-03 19:28:32
Het aantal van 61 betreft het aantal aangemeldde kinderen op het Vossius van dit jaar. De week vóór 2 maart was het namelijk vakantie, men heeft simpelweg de eerstvolgende schooldag vermeldt. En 2 maart was een maandag.

Voor een aanmelding op een school in Amsterdam is een toelatingsformulier vereist, dat formulier is per leerling uniek en kan maar eenmalig worden ingeleverd. Zonder dat formulier is het dus onmogelijk om je dubbel aan te melden. Bovendien is er misschien geen loting nodig.
Martin Cleaver  - Vossius   |2009-02-23 12:40:22
Er is inderdaad een cijfer van 61 aanmelding met als datum 2 maart, dus ben ik bang dat dat vorig jaar betreft.
Wees  - loterij versus sprint   |2009-02-21 16:58:47
Weliswaar is het loten niet echt eerlijk, maar nog altijd eerlijker dan "wie het eerst komt, het eerst maalt". Op het 4e gymnasium werd de laatste plek voor de enige Fast Lane English klas al uitgereikt op maandag om 13.45 uur, terwijl de inschrijving formeel pas om 14.00 uur begon! Zou, gezien de populariteit van de FLE, een loting niet rechtvaardiger zijn geweest?
Wees  - Vossius   |2009-02-20 10:46:33
Aantal aanmeldingen staat gewoon op website van Vossius.
Schrijf uw reactie
Naam:
Email:
 
Onderwerp:
 

3.20 Copyright (C) 2007 Alain Georgette / Copyright (C) 2006 Frantisek Hliva. All rights reserved."